14.01.12

Lørdag (931).

Morgenvægt:
65,9 kg*.

Træning 1:
31,3 km á 4.46 min/km = 2:29:31 timer**.
Løb med Lars Vels. En tur i jævnt tempo rundt i det Viborgensiske opland på blandet grus og asfalt.

**Specifik træning:
Gennem alle mine år som løber er jeg ofte blevet tudet ørene fulde med gode råd om, hvor vigtigt det er at træne "specifikt" i.f.t. det mål, man arbejder imod. Et råd, jeg imidlertid sjældent har fulgt - og også den dag idag forholder mig skeptisk i.f.t. - fordi jeg i bund og grund finder, at uanset, hvor oplagt, enkelt og besnærende, det lyder, så er det i praksis stort set umuligt at udføre, og ren vildledning (også af én selv), når nogle alligevel tror, at de gør det. Når jeg siger dét, så er det fordi, "specifik træning" i min terminologi betyder noget med, at (alle) omstændighederne skal være de samme. Samme sko, samme tøj, samme rute, samme vejr, samme drikke og spise, samme søvn, samme nedtrapning, samme stressniveau, samme publikumsopbakning, samme hastighed, samme distance, samme alting........ Og i det øjeblik, man vælger at gå på kompromis med bare ét eller flere af alle disse parametre, bli'r det en illusion at bilde sig selv (eller andre) ind, at man har trænet specifikt. Så er ordet anvendt, uden at substansen modsvarer. Og konklusion bliver derfor, at kun ét marathonløb kan være specifik træning til et andet.

Anyway; man skal altid være åben, og uanset at jeg er i opposition til princippet, sker der (formodentlig) ikke noget ved at prøve. Så jeg fik overbevist Lars om, at vi skulle give det et forsøg til dagens træning. Og i erkendelse af, at vi - lige så lidt som alle andre - ikke kunne få alle parametre med på én gang, nåede vi meget hurtigt frem til, at det ALLER vigtigste måtte være sluttiden! Det siger jo nærmest sig selv, at rammer man ikke sluttiden på dagen, så er alt andet temmelig ligegyldigt. Hvem interesserer sig for, hvilken oplevelse man havde med alt det andet, hvis tiden ikke blev god? Nej, vel! Så vi drog afsted og veg kun sjældent fra vores fokus på urets tikken. Mærkede hele vejen - efterhånden som vi nåede tættere og tættere på - motivationen stige ved at fornemme, at det godt kunne lykkes os at realisere målet. Og kunne til slut konstatere, at vi ramte kun h.h.v. ét og tre sekunder skævt af den tid, jeg havde haft i mine tanker fra start; nemlig at løbe i lige præcis 2:29:30 timer. Temmelig imponerende, synes vi selv, når henses til, at vi endnu kun er midt i januar og stadig har hele tre måneder til at optimere indsatsen! Jeg vil sige, at det faktisk godt kan gå hen og blive helt godt! Og måske er det alligevel ikke så tosset endda med specifik træning. Der er i hvert fald visse muligheder i det, må jeg indrømme ;-)

*Vægt:
Det kan godt være lidt sjovt at holde øje med sin vægt før/efter et træningspas som idag. I morges vejede jeg 65,9 kg (lidt mere disse dage p.g.a. NSAID) efter toiletbesøg. Herefter drak jeg ca. 900 gram kaffe/juice og spiste en banan + et lille stykke rugbrød á i alt ca. 100 gram, inden jeg tog ud på løbeturen, hvor jeg således må have vejet ca. 66,9 kg, da jeg tog de første skridt. Undervejs fik jeg hverken vådt eller tørt, men småtissede et par gange og svedte ellers som et svin. Hjemme igen vejede jeg 63,7 kg, og har altså omsat ikke mindre end 3,2 kg på turen! Ca. ét kilo pr. 10 km i form af en lille smule urin, forbrænding af +2000 kcal fedt og kulhydrat m.m., og så ellers en masse sved/vædsketab. Tankevækkende! Og ikke noget at sige til, både Lars og jeg følte os væsentlig lettere og bedre løbende, jo længere turen skred frem ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar